Från en "loser" till en ÖVERVINNARE

 

BESTÄM DIG I DAG - VEM SKA DU FÖLJA

1 Kungaboken 18:22

Elia trädde fram för allt folket och sade: ”Hur länge skall ni halta på både sidor? Om det är Herren som är Gud, så följ följ honom. Men om det är Baal, så följ honom. Men folket svarade honom inte med ett ord.

Här kan vi läsa om Elia, Guds profet som går fram inför folket (hela Israels folk)som hade kommit för att lyssna på honom. Elia börjar tilltala dom om det som var så rikt i deras hjärtan, nämligen deras tillbedjan. 

Han pratade till dåtida Israel, men hans ord gäller även för oss idag. SLUTA HALTA PÅ BÅDA SIDOR. Vad betyder detta då?  Jo, att halta på båda sidor är att vela ha allt, eller dra i från alla källor som finns runtomkring en, äta allt, se på allt röra allt.

Detta tankesätt gör att vi anammar allt som vi hör och till slut märker vi ingen skillnad på var det som vi hör, läser eller ser på och var det kommer i från. Allt går in i oss och resultatet är likgiltighet.

Likgiltighet är det som vi får. Vi börjar tänka att allt är bra och inget är fel. Då börjar allt verka vettigt och inget är fel. Vilken skrämmande bild. Gud börjar suddats ut och vi slutar bry oss om Gud och Guds väg för oss. Samma tanke kan vi se i Uppenbarelsboken 3:15-16

Jag känner dina gärningar, du är varken kall eller varm. Om du ändå vore kall eller varm! Men nu är du ljum och varken varm eller kall, och därför skall jag spy ut dig ur min mun.

Så vad vill du? Detta är alltid Guds fråga till dig. Vilken väg väljer du? Varm eller kall? Gud eller Baal? Gud kommer aldrig att tvinga dig in i nånting du inte vill. Det finns inte i Guds natur. Han älskar dig och mig för mycket för det. Men han vill heller inte att vi går förlorade. Så Gud säger VÄLJ.  

Vill du va varm eller kall? BESTÄM DIG.

Gud är på tronen och Han vill hjälpa dig att lyckas men för att nå dit måste vi acceptera var vi är och vart vi är på väg och vela ta steget. Titta i spegeln och säga, ok detta är jag och så ser det ut i dag. MEN min Gud är större en allt och han vill hjälpa mig på grund av att HAN älskar mig mer en allt annat. Han gav till och med sin Son så att jag skulle kunna få evigt liv - liv i överflöd. Därför väljer jag idag att lägga av allt som inte är Hans vilja och omvända mig. Men då är frågan, vad är Guds vilja?

Jo, Guds vilja finns att skåda i Guds ord, Bibeln. Endast där får vi kunskap om det och med hjälp av den Helige ande kan vi lära oss om vad är Guds vilja. 

Likgiltighet är samma som död, enligt mig. Man märker inte hur Gud är stor, kärleksfull och allt som han har att erbjuda börjar bli så suddigt och svårt att acceptera. Man bryr sig helt enkelt inte längre. Allt är ok. Allt är tråkigt. Allt är likgiltigt. Usch vilket liv. Men detta är ditt liv. Vag god och bestäm dig: Välj JESUS!

 

 

 

      The Lighthouse       

Holiness in Heaven is Righteousness on Earth